علمی

آموزش فلسفه برای کودکان

ارسال توسط : آقای تقی ابراهیمیان

اندیشیدین و پرسشگری ویژگی همیشگی انسان است .

و تلاش برای یافتن پاسخ به این چرایی ها علوم مختلف را پدید آورده است.

علوم تجربی، ریاضیات، هندسه و… هر کدام در پاسخ به یکی از پرسش ها و نیازهای انسان ایجاد شده است.

به نظر می رسد هم زمان با همه پرسش های پیش روی بشر،

چیستی و چگونگی جهان مهم ترین پرسش بوده و این پرسش های بنیادین اساس علمی، شده است .

که ابتدا سفسطه و بعد فلسفه نام گرفت. پیش از سقراط تا کنون مجموعه ای از فیلسوفان و مکاتب مختلف آن سعی کرده اند به این پرسش ها در حد توان و دانش خود پاسخ گویند.

پاسخ هایی که ممکن است از نظر بسیاری از مخاطبان امروز، نادرست و خواندن و آموختن آنها غیر ضروری تلقی شود.

اما اگر با کانت فیلسوف بزرگ آلمانی همراه باشیم و فلسفه را آموزش اندیشیدن بدانیم، آنگاه خواندن فلسفه را از آنجا که ما را با فرآیند اندیشیدن انسان ها اندیشمند آشنا می کند و از سوی دیگر در تجربه اندیشیدن شریکمان می کند قابل تامل و تعقل می یابیم.

آنچه در تمام این سالها نبود آن احساس می شد، پیدا کردن راهی بود که بتوان فلسفه را آن قدر ساده و قابل فهم کرد که بشود آن را به کودکان آموزش داد.

نیازی که باعث پدید آمدن گرایشی در آموزش فلسفه به نام «آموزش فلسفه به کودکان» شد.

کوشندگان این عرصه تلاش کردند کتاب هایی را شناسایی کنند که بتواند روند آموزش فلسفه به کودکان را ساده تر کند، کتاب هایی که با برچسب «فبک» معروف شدند.

آموزش فلسفه به کودکان سعی می کند در گام نخست بدون اینکه آن ها را درگیر مفاهیم و اصطلاحات نامانوس کند، با توانایی های حواس که سنگ بنیان اندیشه است آشنا کند.

و در گام های بعد با آن ها قدم به قدم فرایند اندیشیدن را تجربه کند. فرایندی که در نهایت می تواند از آن ها انسان هایی منطقی، منتقد و انتقادپذیر بسازد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن