اجتماعی

اورژانس اجتماعی در خدمت کاهش آسیب های اجتماعی

ارسال شده توسط خانم:محدثه لعل عوض پور-

در هر جامعه ای برای کاهش آسیب ها و مشکلات اجتماعی مردم تمهیداتی اتخاذ می شود.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر چه برنامه های هر کشوری بر حسب شرایط حاکم بر آن جامعه متفاوت است.

اما آن چه مهم به نظر می رسد این مسئله است که بتوان راهکارهای مناسب برای کنترل آسیب های اجتماعی شناسایی و اجرا کرد.

اورژانس اجتماعی یکی از ارگان های فعال در این زمینه است.

که حاصل فعالیت و تجارب چند ساله کارشناسان سازمان بهزیستی کشور است.

به همین منظور به سراغ آنها رفته ایم و مصاحبه ای  با مسئول آن انجام‌ داده ایم که به شرح ذیل می باشد.

خودتان را معرفی کنید؟

مریم برازنده هستم، مسئول اورژانس اجتماعی

اورژانس اجتماعی از چه زمانی در اسفراین فعالیت خود را آغاز کرده و وظایف آن چیست؟

اورژانس اجتماعی به عنوان یک ارگان پیشگیری از آسیب، از سال ۱۳۸۶ در ایران تاسیس و زیر نظر سازمان بهزیستی کشور وارد کار شده است.

و این ارگان در همان سال نیز  به طور رسمی کار خود را در اسفراین شروع کرد.

که وظیفه این ارگان کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

فعالیت ها و نحوه ارائه خدمات شما به چه صورت است؟

۱.خدمات ما شامل ارائه راهنمایی لازم به تماس گیرندگان

۲.ارجاع تماس گیرندگان به مراکز توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی

۳.ارجاع افراد به مراکز مداخله در بحران

بیشتر فعالیت های ما در مشاوره، نگهداری موقت و در نهایت تحویل به خانواده است.

چه افرادی به عنوان همکار در اورژانس اجتماعی فعالیت دارند؟

روانشناس، مددکار، روانپزشک، وکیل، مشاور حقوقی و پرستار با ما همکاری می کنند .

تماس هایی که با شما گرفته می شود معمولا در چه مواردی است؟

تماس ها غالبا در مورد کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت خانگی و گزارش هایی مبنی بر فرار از خانه است.

بعد از تماس، دستورالعمل شما به عنوان ارگان مربوطه چگونه است ؟

بعد از تماس و صحبت های انجام شده، صحت تماس ها بررسی می شود.

و مشاوره های اولیه انجام می گردد.

سپس تیم سیار ما (که همیشه در حالت آماده باش است) به محل اعزام شده و با مشاوره در محل با همکاری تیم، که متشکل از روانشناس و مددکار اجتماعی است با مصالحه مسئله را  ختم می کنند.

اما اگر با مصالحه ختم به خیر نشود، با مداخله نیروی انتظامی شهرستان که با ما همکاری خوبی دارند و ارجاع به نهادهای مربوطه خدمات دهی را انجام می دهند.

راه های ارتباطی مردم با شما به چه صورت است؟

مردم می توانند از طریق خط تلفن ثابت ۱۲۳ با ما تماس برقرار کنند.

این خط ثابت در زمان اداری، به وسیله خود ما پاسخگوست و بعد از ساعت اداری به مرکز استان وصل می شود و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

از راه های دیگر تماس با ما، مراجعه مردم به صورت حضوری است.

آنها می توانند به مرکز ما مراجعه کنند و یا از طرف ارگان های دیگر مثل قوه قضاییه و کمیته امداد با ما در ارتباط باشند.

خدمات شما چه گروه هایی را شامل می شود؟

گروه هایی مانند زوجین متقاضی طلاق، افراد دارای اختلاف خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب های اجتماعی و یا آسیب دیده، افرادی که قصد خود کشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، دختران و پسران فراری از خانه، سالمندان و معلولین آزار دیده، معتادین و افراد بی خانمان

 آیا شما مشکلاتی در این ارگان دارید؟

یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که عمده تماس های با ما، به صورت مزاحمت و از طرف کودکان است.

و آن هم به خاطر سهولت در شماره گیری ۱۲۳ می باشد.

یکی دیگر از مشکلات ما در حال حاضر کمبود نیرو و کمبود خودرو با توجه به جمعیت شهرستان است.

درباره «طرح امید» که این روزها در مورد آن زیاد گفته می شود توضیحاتی برای مخاطبان ما بفرمایید؟

مشاوره های امید، برای زوجین متقاضی طلاق اجرا می شود.

زمینه بازگشت به زندگی را در پیش دارد و به صورت رایگان برگزار می گردد.

تا حدودی بازدهی خوبی نیز داشته است.

ما برای زوجین، عواقبی که پیش روی فرزندانشان است بازگو می کنیم و آنها بازگشت به زندگی را صرفا برای نجات زندگی فرزندانشان قبول می کنند.

چه نهاد ها یا اداراتی با شما همکاری دارند ؟

دادگستری، کمیته امداد، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی

چه انتظاری از مردم دارید؟

از مردم فهیم می خواهیم، که سطح آگاهی خود را بالا ببرند و اگر در همسایگی یا اقوام خود کسی را مشاهده کردند که این قبیل مشکلات را دارند حتما اورژانس اجتماعی را به عنوان نهاد مداخله در بحران معرفی کنند.

چون ما معتقدیم که مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی می تواند در پیشگیری از وقوع جرم نقش مهمی ایفا کند.

از نشریه سپهر اسفراین چه انتظاری دارید ؟

از این که یک نشریه به صورت مکتوب در شهرستان فعالیت دارد خیلی خوشحال هستیم.

و از این که به صورت خودجوش به مسائل آسیب های اجتماعی می پردازد، کمال تشکر را داریم و از شما می خواهیم که هرازگاهی به ما سر بزنید تا مردم با این ارگان آشنایی بیشتر پیدا کنند .

به عنوان کلام آخر؟

همه ما واقف هستیم که حذف آسیب های اجتماعی امکان ندارد، اما با برنامه ها و راهکارهای کاربردی می توان آن را کنترل کرد و این برنامه همت والای مردم را می طلبد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

دکمه بازگشت به بالا